Jagodina: turistički centar Srbije

Pise-dr Miroslav Zdravkovic.
Hећемо много погрешити уколико кажемо да је Јагодина географски центар Србије са великим амбицијама да постане и инвестициони, спортски и туристички центар. О инвестицијама смо већ писали. Што се тиче спорта, сећам се само боксера који су успешно промовисали Јагодину у белом свету (када се звала Светозарево), али би мени било лепше да је позната по шахистима.
И тако долазимо до туризма. Јагодина је град препознат од већине Срба као туристички центар који поседује аквапарк, музеј воштаних фигура, а има и жирафу, тигра и мајмуне. Тај туристички део Јагодине, испод Ђурђевог брда, је богатији садржајима и од понуде многих мегалополиса.
Када сам ја био мали, а то је било пре трећин-века, у Светозареву је саграђен хотел Јагодина, који је више приличио неком туристичком центру, попут Копаоника, него ли индустријски напредном центру у бившој Југославији. Али, положај Јагодине у Моравско-Вардарској долини, на линији повратка Турака, Грка и других гастарбајтера из Немачке, као и на линији Немцима који су, о нижем трошку, аутобусима путовали на летовање у Грчку, утицао је да се у летњим ноћима испред хотела паркира по 3-4 аутобуса и да се региструју ноћења странаца. Ови странци, махом старци, би увече прошетали Јагодином, а ми млади Јагодинци би им презентовали нашу културу седећи на тротоарима испред кафића, испијајући кока коле и друге газиране производе.
Тада је, давне 1981. године, у Светозареву регистровано 66 хиљада ноћења туриста, у чему су страни имали бројку од 22 хиљаде, а домаћи 44 хиљада. Ових домаћих се не сећам, па претпостављам да се баш и нису шетали по граду, нити су долазили аутобусима.
Из статистичке публикације „Општине и региони у Републици Србији, 2016“ сазнајемо да је у 2015. години регистровано укупно 16.398 ноћења туриста у чему су странци имали 10.887, а домаћи само 5.511. И док нам мали број страних ноћења указује на огроман туристички потенцијал, овај податак о домаћим нам говори о ниској платежној моћи локалног становништва, које је у претходним деценијама морало да промени навике у понашању и у потрошњи. Тачније, морало је да одустане од потрошње, а да понашање прилагоди целоживотном посту.
Када се Јагодина рангира са осталим општинама у Србији, мерено бројем ноћења странаца, налази се на високом 31. месту, и то јој је најбољи пласман у свим наредним поређењима. Највише ноћења странци су имали у Новом Београду, Старом Граду, Савском Венцу, Новом Саду, Врачару и Палилули, све испред најважнијег туристичког центра у Србији – Чајетини (Златибору). Сад, Јагодина је на идентичном, 31. месту, и по броју становника, па је ово и очекиван ранг, не узимајући у обзир географски положај и туристичке капацитете и потенцијале.

Када се рангирају ноћења домаћих туриста, Јагодина пада чак на 75. место, што је одраз ниског стандарда њених житеља, са једне стране, док је са друге основни индикатор огромног потенцијала за развој у будућности, са друге стране. Кроз Јагодину, тј аквапарк и друге садржаје, прође више од 500 хиљада домаћих туриста у току године, и тек сваки стоти у њој преноћи. Када се погледају цене преноћишта у Хилл хотелу поред аквапарка, тржног центра Виво и зоолошког врта „Тигар“, постаје разумљиво што је баш тако мали број ноћења. Али, ту је потенцијал за развој апартманског туризма у домаћинствима широм Јагодине, уколико је то легално и исплативо.
Листа највећих центара за домаће госте у складу је са правим туристичким центрима у Србији, те су међу првих десет општина само Младеновац и Нови Сад, ван подручја Централне Србије, то јест „Србије-југ“. Врњачка Бања је на првом месту са 498 хиљада ноћења домаћих, испред Чајетине са 458, а затим следе Рашка (310), Сокобања (184), Бајина Башта (145) и Куршумлија (143 хиљаде).
Када се ставе у однос укупан број ноћења туриста са бројем становника долазимо до индикатора туристичке интензивности локација. И опет, као у претходном пасусу, на врх листе избијају Чајетина (38 ноћења по становнику), Врњачка Бања (21), Рашка (14,8), Сокобања (12) и Куршумлија (12,2), али у врх се пењу и Крупањ (8,2) и Ириг (6,8). Јагодина се налази тек на 85. месту са 0,23 ноћења по становнику, и то нам говори да ће у наредним годинама она туристички процветати уколико прилагоди цене услуга локалном и регионалном становништву, то јест туристима са тањим новчаницима.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*